آرتروز گردن

عوامل زیادی باعث بوجود آمدن گردن درد می شوند و اغلب با افزایش سن مرتبط است. استخوان های گردن، همانند اعضای دیگر بدن، با افزایش سن به آهستگی فرسوده می شود. این مساله اغلب منجر به آرتروز گردن می شود.
اندام گردن به دلیل داشتن بافتی نرم و نیز قابلیت انحنایی، به سهولت در هنگام وقوع حوادثی نظیر پرتاب و یا تصادف دچار می تواند دچار آسیب شود. علاوه بر آن عبور رگ های مهم و حساس از گردن به سمت سر و مغز، باعث قطع جریان خون و مشکلات حسی در صورت صدمه گردن می شود.
بیماری آرتروز گردن به تغییراتی اطلاق می شود که در مهره های گردن ایجاد شده و ساییدگی آن ها را رقم می زند. بیماری آرتروز گردن باعث اعمال فشار به اعصابی می شود که به دست ها و پاها و مثانه می روند.

آرتروز گردن در بین مردان شیوع بیشتری داشته و در مردانی که سن آن ها بیش از ۴۰ سال است احتمال ایجاد آن بیشتر نیز می‌شود. این بیماری با افزایش سن به شدت شیوع پیدا می کند. بیشتر از ۸۵ درصد از افراد بالای ۶۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.

علت آرتروز گردن
ستون فقرات نیز با افزایش سن دچار کهولت می شود. اما برخی عوامل مانند حرکت های نامناسب و با شدت بالا، تغییر وضعیت های ناگهانی سر به جلو و عقب علی الخصوص در حوادث رانندگی، انجام دادن کارهای سخت و سنگین، اختلالات مادرزادی که از هنگام تولد ظهور می یابند و … باعث بوجود آمدن زودهنگام و با شدت تر این تغییرات می شوند.
در بین کارمندان، محصلین و دانشجویان نیز که دائم یا با کامپیوتر کار می کنند و یا درس می خوانند، خم نگه داشتن سر و گردن طولانی مدت در روز باعث ایجاد فشار بر روی مهره های گردن شده و این امر دیسک های بین آن ها را افزایش داده و باعث بروز بیماری آرتروز گردن می شود.

از دیگر این عوامل عبارتند از:

• عوامل ژنتیکی: در صورتی که اعضای خانواده سابقه انواع گردن درد داشته باشند.
  • استعمال دخانیات: با افزایش احتمال گردن درد مرتبط است.
  • شغل: مشاغلی که در آنها مجبور می شوید که گردن خود را زیاد حرکت دهید و سر خود را بالا بگیرید، باعث افزایش احتمال ابتلا به آرتروز گردن می شود.
  • مسائل ذهنی روانی: افسردگی/ اضطراب
  • آسیب دیدگی/صدمه: آسیب دیدگی ناشی از شغل یا تصادف با خودرو

علائم آرتروز گردن

علائم زیر را می توان نشانه هایی از آرتروز گردن دانست:

• درد، سوزش و صدای مهره های گردن: گردن درد اولین نشانه ی احتمال ساییدگی پیش از موعد غضروف مفاصل است. در موارد دیگر، درد سریعا زیاد و شدید می شود.
  • بی حسی بین شانه و انگشت ها: زمانی که غضروف مفاصل در اثر آرتروز دچار ساییدگی می شود، بدن با تولید استخوان از خود مراقبت می کند. اگر استخوان جدید به طور جانبی روی یکی از مهره های گردن رشد کند، امکان اینکه یکی از عصب ها را تحت الشعاع قرار داده و باعث بروز علائم بیماری های نوروپاتی (اختلال درعملکرد اعصاب محیطی بدن) شود، بالا می رود.
  • سفت و خشک شدن گردن هنگام چرخاندن سر: آرتروز گردن به دلیل از بین رفتن تدریجی غضروف مفاصل بروز می کند. هر چه این تخریب بیشتر شود، بیماری بیشتر احساس سفتی در ناحیه ی گردن خواهد کرد. امروزه هیچ جایگزینی برای غضروف تخریب شده وجود ندارد.
  • میگرن های پشت سر: میگرن و سردردهایی که به طور رایج بروز می کنند نیز می توانند از علائم آرتروز گردن باشند.
  • سرگیجه در حین حرکت های شدید: در حالت کلی سرگیجه جزو علائم اصلی آرتروز گردن محسوب نمی شود. این علامت بسیار نادر است، اما می تواند در نتیجه تشکیل اوستئوفیت یا همان خارهای استخوانی لبه ی مهره ها بروز کند.
  • مشکل در بلع غذا: در آرتروز گردن پیشرفته، بیمار دچار مشکلاتی مانند مشکل در بلع غذا نیز می شود. این مسئله در نتیجه ی اوستئوفیت (پیدایش خارهای استخوانی در لبه ی مهره ها) بروز می کند.
  • تشخیص آرتروز گردن: تعیین منبع گردن درد مانند آرتروز گردن برای توصیه درمان و توانبخشی مناسب ضروری است. از این رو، برای تعیین علت گردن درد معاینه کامل نیاز است. پزشکان کلینیک لوتوس، سوابق مشکلات گردن بیماران را به طور کامل بررسی می کنند. آن ها در مورد بیماری ها یا آسیب دیدگی های دیگر گردن نیز سوالاتی می پرسند.

معاینه کامل شامل معاینه گردن، شانه ها، بازوها و در اغلب مواقع پا می شود. استحکام بدن، حس لامسه، واکنش ها، جریان خون، انعطاف پذیری گردن و بازو و همچنین راه رفتن شما معاینه می شود. پزشک در کلینیک لوتوس، گردن و شانه ها و نقاط حساس یا غده های ملتهب را لمس می کند. پزشک در کنار معاینه، آزمایشات خون انجام می دهد و در صورت نیاز با متخصصین دیگر نیز مشورت می کند.

آزمایشات دیگر به پزشک کمک می کنند تا انواع گردن درد و بیماری آرتروز گردن به خوبی تشخیص داده شود و از قرار زیر می باشند:

• تصویر برداری با اشعه ایکس
  • ام آر ای
  • سی تی اسکن
  • میلوگرافی
  • الکترومیوگرافی (EMG)

درمان آرتروز گردن
کلیه روش های درمانی برای آرتروز گردن مشابه دیسک گردن می باشد. درمان بیماری آرتروز گردن به روش های مختلفی صورت می گیرد که بسته به نوع و شدت بیماری فرد مراجعه کننده، پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درمان آرتروز گردن، متناسب با نوع و درجه بیماری تجویز می نماید.
کلینیک جامع توانبخشی لوتوس با ارائه مجموعه درمان های غیر جراحی در یک بسته درمانی یک جا، موفق به کسب رضایتمندی تعداد زیادی از بیماران شده و این افتخار را دارد که عمده درمان های جدید و نوین دنیا در زمینه دیسک گردن و آرتروز گردن را در یک پکیج با قیمت مناسب به بیماران ارائه می دهد.

جراحی دیسک گردن و آرتروز گردن
اگر گزینه‌های درمان محافظه کارانه مانند درمان فیزیوتراپی و داروها باعث کاهش یا اتمام درد گردن نشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. مانند هر جراحی دیگر، سن بیمار، سلامت کلی و سایر مسائل در هنگام جراحی بررسی می‌شوند.
همانند تمام جراحی ها، عمل جراحی دیسک و ارتروز نیز بدون عارضه نمی باشد. اگر بیمار علائم ادراری مدفوعی داشت یا به درمان غیر جراحی پاسخ نداد، در صورتیکه جراح تبحر كافی داشته باشد و بیمار مشکل خاص دیگری نداشته باشد، احتمال بروز عوارض پس از عمل جراحی کمتر می شود.
عوارض ناشی از جراحی دیسک گردن و ارتروز گردن شامل عفونت، چسبندگی اطراف رشته های نخاع، قطع رشته های نخاع و آزادسازی ناقص رشته های عصب حین عمل است. اگر این عوارض بروز كند، ممكن است بیمار بعد از عمل، احساس بهبودی پیدا نكند یا حتی احساس درد و ضعف بیشتری داشته باشد.