شانه‌ی یخ زده نام رایج بیماری کپسولیت چسبنده است و نوعی بیماری شانه است که میزان تحرک شما را محدود می‌کند. زمانیکه بافت‌های درون مفصل شانه‌ ضخیم‌تر و کشیده ‌تر می‌شوند، با گذشت زمان بافت را زخم می‌کنند. در نتیجه، مفصل شانه‌ فضای کافی برای درست چرخیدن ندارد. علائم شایع شانه یخ زده شامل تورم، درد و خشکی است. اگر بین ۴۰ تا ۶۰ سال سن دارید، احتمال ابتلا به بیماری را دارید. زمانی متوجه شانه‌ی یخ زده می‌شوید که شروع به درد گرفتن می‌کند. سپس درد شما را مجبور می‌کند که حرکات خود را محدود کنید. تکان دادن کمتر شانه، خشکی آن را افزایش می‌دهد. خیلی طول نمی کشد که متوجه می‌شوید نمی‌توانید شانه‌تان را مثل قبل حرکت دهید. برداشتن چیزی از طبقه‌ی بالا اگر برایتان غیرممکن نشود، سخت می‌شود. هرگاه این امر شدید ‌شود، نمی‌توانید کارهای روزمره‌تان را نظیر لباس پوشیدن که به حرکت شانه نیاز دارد انجام دهید.

• درمان شانه‌ی یخ زده

می‌توانید شانه‌ی یخزده را درمان نکنید، ولی درد و خشکی می‌تواند تا سه سال باقی بماند.

درمان خانگی: یک کیسه‌ی یخ را به مدت ۱۵ دقیقه چندین بار در طی روز روی شانه‌ خود قراردهید. این کار می‌تواند به کاهش درد کمک کند. اگر با یک فیزیوتراپ کار می‌کنید، می‌توانید ورزش‌ها را در خانه انجام دهید. فیزیوتراپ بر اساس ورزش‌هایی که باید انجام دهید، دستوراتی برای شما صادر می‌کند، نظیر اینکه چه موقع ورزش‌ها را انجام دهید و چه زمانی سخت‌تر تلاش کنید. بیشتر افراد مبتلا به شانه‌ی یخ زده می‌توانند بیماری خود را بدون جراحی درمان کنند.

داروها: هدف از درمان شانه یخ زده، بهبود درد و خشکی و همچنین حفظ دامنه حرکتی شانه در وضعیت مطلوب در حین انتظار برای بهبود بیماری است. برای کمک به تسکین و جلوگیری از علائم، از روش های درمانی داروهای مسکن، داروهای مسکن ضد التهابی، تزریق داروهای کورتیکواستروئید، اوزون درمانی، درمان با لیزر، کایروپراکتیک (مانیپولاسیون)، فیزیوتراپی استفاده می شود.

• فیزیوتراپی

فیزیوتراپی، رایج‌ترین نوع درمان شانه‌ی یخ زده است. هدف فیزیوتراپی، کشیدن مفصل شانه‌‌‌ و بازگرداندن تحرک از بین رفته است. فیزیوتراپی می‌تواند از چند هفته تا نه ماه طول بکشد تا نتیجه بگیرید. برای این کار، دادن برنامه‌ی ورزشی در خانه با انجام حرکات ورزشی بسیار آرام ضروری است. اگر بعد از شش ماه ورزش سخت روزانه نتیجه نگرفتید، با پزشک خود درباره‌ی گزینه‌ها‌ی دیگر مشورت کنید.

• جراحی

در صورتی که روش های درمانی دیگر جواب ندادند، عمل شانه که توسط جراح شانه انجام می‌گیرد، به منظور برداشتن بافت جای زخم و چسبندگی شانه از داخل مفصل شانه مناسب شما است. پزشک معمولا این جراحی را با ابزارهای لوله ای شکل چراغ دار که از طریق برش های کوچک داخل مفصل قرار داده می شوند، انجام می دهد. علت درد شانه به طور کلی شناخته شده نمی باشد، اما عارضه خشکی شانه در صورت اقدام به موقع با روش های بدون جراحی قابل درمان می باشد. بیماری شانه منجمد می تواند علت درد شانه چپ و یا درد شانه راست و یا در هر دو شانه همزمان باشد؛ اگرچه در اکثر مواقع این درد یکطرفه می باشد. درد و گرفتگی مفصل شانه می تواند به صورت درد بازو در قسمت بالا و یا درد کتف نیز بروز پیدا کند.