منظور از بی‌اختیاری خروج ناخواسته و غیرارادی مایعات زائد بدن است. بی‌اختیاری ادرار، شایع‌ترین گونه بی‌اختیاری است که در اثر آن ادرار خارج از کنترل بیمار از مثانه خارج می‌شود. بی‌اختیاری انواع گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به بی‌اختیاری مدفوع یا بی‌اختیاری استرسی اشاره کرد. بی‌اختیاری در همه افراد می‌تواند بروز کند و معمولاً در سالمندان و بانوان مشاهده می‌شود، هرچند برخی کودکان نیز دچار این مشکل می‌شوند. بی‌اختیاری احساسات گوناگونی همچون ترس، تنهایی و افسردگی را در بیمار ایجاد می‌کند. چنانچه برای درمان بی‌اختیاری اقدام شود، علائم بی‌اختیاری بهبود می‌یابد و ناراحتی‌های روحی بیمار نیز برطرف می‌شود.

عامل‌ها و عارضه‌های متعددی باعث بی‌اختیاری می‌شود، که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

عفونت‌های مکرر مجاری ادراری

بالا رفتن سن

عمل‌های جراحی مانند برداشتن غده پروستات

سرطان پروستات

بارداری

زایمان

یائسگی

یبوست

دیابت

اختلال‌های سیستم عصبی

ضایعه‌های نخاعی

ام اس

بیماری پارکینسون

دمانس یا فراموشی

مصرف بعضی داروها

بیوفیدبک برای ارزیابی و درمان عارضه‌هایی مانند بی‌اختیاری ادراری استرسی، بی‌اختیاری فوریتی، بی‌اختیاری مختلط، مثانه پرکار، بی‌اختیاری مدفوع، بی اختیاری دفع گاز، یبوست و درد کف لگن به کار برده می‌شود. تشخیص دقیق برای تعیین نوع بازآموزی مورد نیاز بیمار، تمرین‌های هماهنگی، ضروری است. همچنین بیوفیدبک برای درمان واژینیسموس و دیس پارونی کاربرد دارد. در موارد متعددی درد دنبالچه به علت درگیری عضلات کف لگن است که خود را به صورت درد دنبالچه نشان می‌دهد. در این موارد انجام بیوفیدبک، یکی از بهترین گزینه‌ها در درمان درد دنبالچه می باشد.